Saturday 5 January 2013

BERIMAN DENGAN PERKARA GHAIB

Anda selalu mendengar perkataan IMAN dan makna Iman ialah percaya kepada perkara ghaib, orang- orang yang percaya kepada perkara ghaib digelar orang BERIMAN.

Apa yang menjadi persoalan ialah apa itu perkara ghaib. Maksud ghaib disini ialah persoalan aqidah seperti adanya Allah, malaikat, syurga, neraka, loh mahfuz, arasy, kursi, alam barzakh dan alam akhirat.

Dalam masa yang sama menolak adanya kuasa ghaib seperti kuasa jin, bomoh, karamat kubur, jampi serapah dan lain-lain yang boleh membawa kepada kekufuran. Ini amat merbahaya.

Persoalan juga akan timbul bagaimana mungkin kita sebagai manusia biasa dapat menguasai, memahami dan dapat berkomunikasi dengan hal dan perkara-perkara ghaib sedang kita berada di alam nyata.

Disinilah timbulnya konflik fahaman dan kepercayaan yang membawa kepada perpecahan pegangan dan memisahkan manusia dengan sempadan Agama dan kepercayaan masing-masing. Amat merbahaya lagi penganut-penganut Agama masing-masing akan mempertahankan keyakinannya sampai ketitisan darah terakhir.

Kadang-kadang berlaku juga perselisihan fahaman dalam satu Agama yakni digelar mazhab. Paling merbahaya lagi apabila terlalu taksub dan yakin dengan kefahamannya sendiri, mereka akan mempertahankannya dan sanggup berperang dan berbunuhan sesama sendiri. Inilah manusia.

Allah S.W.T. melalui lidah RasulNya merungkai hal ini dan membuka rahsia, nun jauh di sana ada Alam Malakut, Alam Jabarut dan Alam Syahadah.

Walau bagaimanapun ia terlalu jauh untuk dicapai oleh pancaindera manusia, maka Allah mengalih arah supaya kita mengkaji pada diri kita sendiri. "Dalam diri kamu sendiri kenapa tidak kamu perhatikan".




Nah sekarang mari kita bincang bagaimana cara gerakan dari Alam Malakut kepada Alam Jabarut dan di terjemahkan ke Alam Syahadah (Alam nyata) yang berlaku dalam diri kita.

Perbincangan dan kupasan ini agak sukar untuk direalisasikan maka saya cadangkan anda mengikuti kelas- kelas pengajian khusus dan berhati-hati dalam hal ini.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.